REISBLOG: ZWITSERLAND

Na drie keer Disneyland Parijs tijdens mijn jeugd en een geannuleerde vakantie naar Bali vanwege de Coronacrisis, werd mijn eerste reis toch nog werkelijkheid in 2020. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat best wel spannend vond. Niet het reizen zelf, maar het feit dat ik als zorgverlener in tijden van een pandemie voor een niet-noodzakelijke reis naar het buitenland zou vertrekken. De maatregelen zijn inmiddels flink versoepeld en het is weer mogelijk om binnen Europa te reizen, maar een tweede uitbraak van het virus blijft nog niet uitgesloten. Het was een overweging waarbij mijn reislust en het gevoel om even te moeten ontsnappen aan de dagelijkse sleur het won van hetgeen wat me tegenhield. Op vrijdag 9 juli reed ik samen met een vriendinnetje met de auto naar Zwitserland; één van de rijkste landen ter wereld dat bekend staat om zijn bergen, chocolade en horloges.

Zürich
Rond kwart over vijf in de middag kwamen we aan bij het H+ Hotel in Zürich waar we onze eerste twee nachten zouden verblijven. We parkeerden de auto, dumpten onze spullen en gingen op zoek naar vegan eettentjes in de buurt. Al snel kwamen we uit bij een pop-up restaurant genaamd Soul Food by Aris, en reserveerden we een tafeltje voor een halfuur later. We deelden nacho’s vooraf en vervolgens twee gerechten die bestonden uit burgertjes gemaakt van cassave met onder andere jackfruit, bonenpasta en avocado er bovenop, en kleine maïstortilla’s die we zelf konden vullen met allerlei verschillende kleine hapjes. We dronken hierbij huisgemaakte ijsthee met munt. Bij het afrekenen was meteen duidelijk dat Zwitserland inderdaad een rijk land is.

Locatie: Soul Food by Aris – Zürich, Zwitserland

Na het diner vonden we het leuk om een stukje te gaan wandelen en de rest van de buurt te verkennen; het was ten slotte ontzettend mooi weer. We kwamen langs verschillende parkjes waar tientallen gezinnen gemoedelijk met elkaar, op afstand, hun eigen ding deden. Aan de ene kant zag je een jongetje van een jaar of 10 voetballen terwijl zijn vader achter de barbecue stond, en aan de andere kant van het park speelden vrienden jeu de boules. Ondanks de Coronacrisis mochten we hier het gevoel van vrede en samenhorigheid even voelen.

Voor de volgende dag besloten we om een gratis tour met een lokale gids te volgen: deze kun je hier vinden. Op deze manier leerden we meer over Zürich en Zwitserland. Zo bezochten we een miljoenenbank waarvan het stukje van één vierkante meter waarop je stond maar liefst CHF 7.000 waard is, kregen we uitleg over waarom de Zwitserse vlag vierkant is in plaats van rechthoekig (spoiler: dit staat mooier met het plusje op de vlag) en ook waarom de ‘4’ in Romeinse cijfers op hun horloges onjuist is geschreven, namelijk als IIII in plaats van IV. We eindigden uiteindelijk weer alleen in een klein boekenwinkeltje en lunchten bij The Sacred, waarna we met een ijsje terug naar het centrum liepen. Hier huurden we via de app Voi. twee elektrische steps en vertrokken we naar de Chinese en Botanische tuinen die we online als bezienswaardigheden hadden gevonden. Helaas viel de Chinese tuin wat tegen en waren de Botanische tuinen vanwege werkzaamheden niet geheel geopend. Maar dat deed niets tekort aan onze dag.

Luzern
Op de derde dag reden we door naar Luzern, wat net onder Zürich ligt, met een tussenstop bij het Villettapark in Cham omdat we anders te vroeg bij onze airbnb zouden aankomen. Hier lunchten we met de snacks die we onderweg hadden verzameld, en omdat er in Zwitserland op zondag geen supermarkten (of enige andere winkels) open zijn; dit is één van de voorbeelden waaruit blijkt hoe goed we voorbereid waren tijdens deze vakantie ha ha! We zijn het er beide over eens dat deze tussenstop de beste beslissing was, want wat hebben we genoten op deze plek. Natuur, water en vooral heel veel rust. In Luzern was het nog de kunst om ons appartement te vinden, maar uiteindelijk is het gelukt en waren we er zeer tevreden over. Verder was het vooral een rustige avond met Starbucks, frietjes en het strand met prachtig uitzicht.

Locatie: Villettapark – Cham, Zwitserland

Na een nachtje slapen en een rustige ochtend vervolgden we onze reis; we liepen over de Chapel Bridge naar het Lion Monument, deze is gehouwen door de kunstenaars Pankraz Eggenschwyler en Lucas Ahornter ter nagedachtenis van de Zwitserse Garde die tijdens de Franse Revolutie zijn gevallen om de koning van Frankrijk te eren die liever het koninkrijk verdedigden in plaats van de eed te schenden. Vervolgens reden we door naar Zermatt en ik zal maar achterwege laten dat ik tijdens die reis zeven kleuren scheet omdat we zo’n 2 kilometer stegen ten opzichte van Luzern. Het uitzicht daarentegen was prachtig, maar de scherpe haarspeldbochten in de weg waren wat minder gezellig. Als het gaat om mijn hoogtevrees heb ik tijdens deze vakantie, met het nodige tegensputteren (sorry S 😋), veel grenzen verlegd.

Zermatt
Zermatt is een autovrije zone en daarom moesten we deze parkeren in Täsch en van daaruit verder met de trein; dit nam een kleine 10 minuten in beslag. Ook hier hadden we een airbnb geboekt, met prachtig uitzicht op de bergen en de typisch Zwitserse chalets. Omdat de reis naar Zermatt in totaal 3 uur had geduurd en mijn vriendinnetje uitgeteld was van het autorijden, besloot ik om alleen een stukje te gaan wandelen. Toen ik terugkwam gingen we wederom op zoek naar een plek om te eten, want het was inmiddels kwart over zeven ’s avonds. Je kunt het een ware zoektocht noemen, want alle tentjes die we via Happy Cow hadden gevonden bleken gesloten te zijn of geen vegan opties te hebben. Jammer! Uiteindelijk strandden we in een high class hotel-restaurant waar we op zijn zachtst gezegd niet helemaal thuis hoorden; dat was weer een ervaring op zich 😅

Locatie: Zermatt, Zwitserland

We probeerden vroeg te gaan slapen (maar faalden) omdat we de volgende ochtend gingen hiken in de bergen; online hadden we de 5 Lakes Walk gevonden die we wilden gaan lopen. We hebben helaas het vijfde en laatste meer niet bereikt omdat we na 4,5 uur gesloopt waren en besloten om terug naar Zermatt te lopen; wat ook een hele opgave was omdat we ruim 500 meter moesten dalen. Aan het begin van de wandeltocht stonden we namelijk op 2.568 meter hoogte. Maar dit alles was het meer dan waard! De foto’s doen het werkelijke uitzicht eigenlijk tekort, want het was letterlijk adembenemend.

Locatie: 5 Lakes Walk – Blauherd, Zwitserland

Interlaken
Na het hiken gingen we een dag later door naar het mountainbiken. Interlaken is, vooral in tegenstelling tot Zermatt, een redelijk plat gebied en tijdens onze rit genoten we dan ook vooral van het helder blauw-groene water, de brugjes die we over gingen en de bossen met bergen op de achtergrond. We aten deze avond in het hotel waar we verbleven; Hirschen. Een écht lokaal Zwitsers hotel zoals je ze in Nederland niet zult tegenkomen. Laat in de avond sloeg de vermoeidheid bij ons beiden toe en lagen we in een deuk om de kleinste dingen. Hiermee eindigde we onze laatste volle dag in Zwitserland met een brede glimlach.

Blausee
Ik denk dat iedereen wel van Blausee heeft gehoord: het meer dat 15.000 jaar geleden ontstaan is bij een aardverschuiving, met een sculptuur van een rouwende vrouw op de bodem. De plek waar we het meeste naar uit hadden gekeken, maar waar we in de regen naartoe liepen. Het was mooi, minder mooi dan we hadden verwacht, maar dat danken we aan het slechte weer. Vanuit hier reden we een klein anderhalf uur later door naar Mannheim, richting Nederland. Op deze plek in Duitsland zouden we een laatste overnachting doen waardoor we de terugreis in tweeën konden splitsen. We kwamen om kwart voor zeven in de avond aan, waarna we heerlijk hebben gegeten bij Mahalo Poké Corner; een absolute aanrader mocht je eens in de buurt zijn.

Locatie: Blausee, Zwitserland

Overweeg je om een reis naar Zwitserland te maken en heb je vragen? Ask away!