WHAT’S IN MY FRIDGE

Toen ik diep in mijn eetstoornis zat, deed ik niets anders dan kijken naar wat anderen aten. Ik voelde me trots dat ik de discipline had om juist níet te eten, dat ik in sneltreintempo gewicht verloor; ik was goed in dat wat iedereen al eens had geprobeerd maar nooit in geslaagd was. Ik was obsessief met eten bezig, wat natuurlijk niet helpend was op dat moment.

Tijdens mijn herstel keek ik vaak naar de bekende What I eat in a day-video’s op Youtube. Dat nam een stukje onrust weg en gaf me de bevestiging dat het oké was om te eten. Het zien wat anderen aten veranderde van een obsessie in motivatie. Ik wilde ook weer kunnen eten, zonder na te denken over calorieën, vetten, aankomen in gewicht en ‘dik’ worden. Laat ik er maar gewoon voor gaan en zien wat er gebeurd. Misschien maak ík op een dag wel zulke video’s…

Sinds ik volledig plantaardig eet (inmiddels alweer een kleine twee jaar), vind ik het heel leuk om online inspiratie op te doen en te zien wat anderen op een dag naar binnen schuiven. Zo heb ik bijvoorbeeld zoete aardappelfrietjes ontdekt, en ga ik – wanneer mijn bananen rijp zijn – aan de slag met nicecream en smoothiebowls. Zo zie je maar dat een negatieve ervaring niet altijd negatief hoeft te blijven. De laatste tijd kijk ik ook veel naar hoe en waar andere vegans hun boodschappen doen, maar ook wat zij standaard in hun koel- of voorraadkast hebben staan. Het leek mij leuk om ook het een en ander van mezelf te delen, te beginnen bij mijn koelkast. Want what’s in my fridge?

Vanmorgen ben ik mijn wekelijkse boodschappen gaan doen dus mijn koelkast is weer goed gevuld. Ik probeer altijd zoveel mogelijk te gebruiken voordat ik nieuwe voorraad of nieuwe boodschappen ga halen.

Linksbovenin heb ik mijn zogenaamde ‘restjes’ staan; op dit moment nog wat perziken voor mijn go to dinner die ik in mijn vorige blog met jullie heb gedeeld (die kun je hier teruglezen mocht je het nog niet gezien hebben, zeker een aanrader!), een kwart avocado en een bakje met blauwe bessen die ik gisteren mee naar het werk had genomen maar uiteindelijk niet heb gegeten. Ik heb deze bewust bij de restjes gezet zodat ik weet dat die al het langste staat, want naast de komkommer staan twee nieuwe bakjes die ik vanmorgen heb gekocht.
Daarachter een blik met kikkererwten, die ik eigenlijk altijd in huis heb. Kikkererwten zijn mijn favoriete peulvruchten en je kunt er ontzettend veel mee; denk aan curry’s, wraps, pasta’s, en natuurlijk de zoete aardappel-couscous salade uit mijn vorige blog 😉
Helemaal rechts staan twee smaken Alpro sojayoghurt: mango en appel met kiwi. Deze waren laatst in de BONUS bij Albert Heijn en ik koop dan graag verschillende soorten zodat ik kan afwisselen. Deze varianten gebruik ik het liefst voor over mijn havermout, dat maakt het heel lekker romig en fris. De appel met kiwi is mijn lievelings!

Normaal heb ik mijn brood in de vriezer liggen en haal ik er iedere dag uit wat ik nodig heb, maar omdat ik met boodschappen doen vanmorgen een nieuw brood heb meegenomen en die dus de ruimte in de vriezer heeft ingepikt, leg ik de aangebroken altijd in de koelkast en maak ik die als eerste op. Daar naast staat nog wat fruit op de tweede plank; deze keer kiwi’s (voor mijn favoriete ontbijtsmoothie) en rode druiven, die ik makkelijk mee kan nemen naar werk. Natuurlijk kan hummus ook niet ontbreken in de koelkast van een veganist, dus ook die is hier te vinden.

De groentela; misschien wel mijn favoriete plekje in de koelkast. Wie wordt nou niet vrolijk van al deze mooie kleurtjes? In mijn la vind je een courgette, komkommer, tomaten, avocado’s, een citroen, en een oranje, gele en rode paprika. Helaas zijn mijn vershoudbakjes niet groot genoeg voor mijn (romaine) sla en spinazie, dus die liggen nog in hun plastic verpakking in de la.

Dan gaan we verder met de deur van mijn koelkast. Bovenin ligt altijd wat anders en soms helemaal niets. Nu ligt er helemaal links nog een aangebroken pakje margarine, die ik een tijdje terug heb gebruikt toen ik samen met een vriendinnetje koekjes heb gebakken. Daar naast in het kleine blauwe bakje zitten falafelballetjes die ik vanavond ga gebruiken voor in mijn wraps. Rechts liggen nog een aantal overgebleven groenten: anderhalve tomaat, een halve citroen en een halve rode paprika.

In het midden van de deur heb ik voornamelijk ‘sauzen’ staan. Wat altijd in mijn koelkast te vinden is zijn maple syrup en tahini. Nu staat er ook nog dadelstroop, gele currypasta, citroensap en amandelyoghurt van Albert Heijn. Ik zag gisteren op Facebook een bericht voorbij komen dat deze nieuw is en wilde het graag proberen, dus die ging vanmorgen mee in mijn winkelmandje.

Onderin staat mijn meest favoriete plantaardige melk, namelijk de havermelk van Dream. Deze maakt mijn havermout lekker romig, een groot verschil met bijvoorbeeld de havermelk van Alpro. Ook staat er nog Alpro Mild&Creamy ongezoet en een weckpot met rawnola die een beetje kruimelig was geworden. Ik maakte deze van The Minimalist Baker en gebruik het nu om over mijn havermout te strooien (ja, mijn havermout is iedere ochtend weer een feestje 😊).
Als ik tussendoortjes zoals Nakd en TREK in huis heb dan bewaar ik deze ook altijd in de koelkast, omdat ze dan net iets harder worden en naar mijn mening meer smaak krijgen.

Ten slotte heb ik bovenin mijn koelkast een klein vriesvakje, waar altijd brood en bevroren fruit in ligt. Normaal gesproken heb ik ook áltijd diepvries-broccoli in huis, maar om de een of andere reden is dat nu niet het geval. Wel staat er nog een bakje met tempehblokjes, anderhalf pakje falafel en een half pakje sojagehakt, waarvan ik sommige dingen ga gebruiken in receptjes deze week.

Dat was mijn koelkast! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om een kijkje te nemen in wat er bij mij allemaal in staat, en laat vooral in de comments achter wat in jouw koelkast niet kan ontbreken.

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *